In het vorige Ford Transit artikel, bespraken we de achtergrond over hoe we dit project ‘verkregen’. Omdat dit project puur voor onszelf is in plaats van voor een klant, hebben we meer vrijheid en meer ruimte om diepgaand te praten over hoe we deze reparatie willen aanpakken. We hopen dat dit leerzaam is, en reparatie in het algemeen gemakkelijker, meer geaccepteerd en opener onderwezen en uitgevoerd kan worden.
Startmotor draait niet, auto start niet
Alle systemen zoals centrale vergrendeling, knipperlichten, ruitenwissers, groot licht, dimlicht, remlichten, interieurverlichting et cetera lijken prima te werken. Het radio display blijft leeg, maar het display van de geïnstalleerde Bluetooth ontvanger brandt. Onder het dashboard zit wat elektrische tape, een inline zekeringkast en een losse antennemodule.
In het handschoenenkastje aan de bestuurderszijde bevindt zich een plastic analoge radio achtig frontje. De accu bevindt zich onder de bestuurdersstoel. De accudeksel is met een mes weggesneden. De accu ontluchtingsslang is weggesneden. De accu beugel ontbreekt en van de positieve accupoolklem is een stuk afgebroken. Het instrumentenpaneel geeft af en toe de kilometerstand of streepjes weer en het cluster licht af en toe op als een kerstboom. De auto leek geen startproblemen te hebben bij het aanvakelijk moeten jumpstarten en na het installeren van een andere accu.
De auto ruikt een beetje naar frituurvet wanneer hij stationair draait en heeft een luidere dan normale stationaire dieselklop. Met deze nieuwe accu is het probleem van het instrumentenpaneel na een rit van 70 km niet meer zo nu en dan; nu is het bijna altijd aanwezig. Na deze rit draait de startmotor niet meer rond. Wanneer het contact naar de startpositie wordt gedraaid, klikken meerdere relais snel, maar niet de magneetschakelaar van de startmotor zelf. Vanuit de cabine is een elektrisch geluid te horen en een lichte chemische geur verspreidt zich door de cabine.
Engine electronics | |
---|---|
DTC | Description |
P0404 | Exhaust Gas Recirculation Control Circuit Range/Performance
NOTITIE - Loshangende luchtslangen opnieuw vastgezet. Gerepareerd. |
P0149 | Fuel Timing Error |
P1564 | Injection Pump Control Module Requesting Reduced Fueling |
C1316 | Brake Hydraulic Pressure Transducer Rear Right Wheel Circuit Failure |
P3100 | Unknown fault code |
P0053 | HO2S Heater Resistance (Bank 1, Sensor 1) |
C1304 | Cruise Control Command Switch Resistance Out of Range
NOTITIE - Fout van module: niet beschikbaar op auto model / jaar. |
P0401 | Exhaust Gas Recirculation Flow Insufficient Detected
NOTITIE - Loshangende luchtslangen opnieuw vastgezet. Gerepareerd. |
C0915 | Unknown fault code |
C2453 | Unknown fault code |
P1631 | PCM main relay Detected
NOTITIE - Relais getest, goed bevonden. Fout blijft. |
P007F | Charge air cooler temperature sensor bank 1/2 correlation |
Brake (ABS (Antilock braking system) - Diagnose) | |
DTC | Description |
No fault codes | |
Instrument (Instrument—HEC (Hybrid Electronic Cluster)) | |
DTC | Description |
U1262 | SCP (J1850) Communication Bus Fault
NOTITIE - Instrumenten cluster heeft verbindingsproblemen, moet worden gerepareerd of zowel vervangen en opnieuw geprogrammeerd. |
B1205 | Electronic Instrument Cluster Switch-1 Assembly Circuit Failure |
C13D2 | Unknown fault code |
C2292 | Unknown fault code |
P0500 | Vehicle Speed Sensor A |
Immobiliser (Immobiliser—PATS (Passive Anti-Theft System)) | |
DTC | Description |
No fault codes | |
Restraints (Airbag—RCM (Restraint systems control module)) | |
DTC | Description |
B1318 | Low battery voltage
NOTITIE - Verbeterd na laden accu, maar capaciteit blijft laag. Gebroken accupoolklem, ontbrekende accu beugel. |
Multifunction (Central Security Module—CSM (Central Security Module)) | |
DTC | Description |
B2550 | Dome Lamp Output Circuit Short to Ground
NOTITIE - Lamp linksachter defect. Vervangen, niet opgelost. Probleem in kabelboom of module. |
Dit kan een defecte zekering, een losse verbinding, een kapotte radio of een diefstalbeveiliging zijn.
Gecontroleerd: alle zekeringen en relais zijn functioneel getest en alles is in orde. Er is een bekend probleem met dit radiomodel met slechte voedingsprintplaten. Volgens de handleiding moet de radio blijven vragen om een code bij maken van het contact. Op dit moment kan het ons niet schelen of we een functionele radio hebben. Volgens de schema's zijn er geen belangrijke verbindingen van de radio naar enig deel van de auto dat het probleem kan veroorzaken. De radio lijkt geen kortsluiting te veroorzaken of een overmatige sluipverbruik te hebben. We zullen later naar de de radio kijken, maar niet op dit moment, zodat we geen nieuwe variabelen introduceren.
Er is een bekend probleem met slechte soldeerverbindingen. Deze clusters werden geproduceerd direct na het overschakelen op een loodvrij soldeerproces. Volgens bronnen bevindt het passieve antidiefstalsysteem (PATS) zich soms in het cluster, soms in de aandrijflijn besturingsmodule (PCM) en soms heeft het een eigen module. Volgens de schema's bevindt het PATS systeem zich als een subfunctie binnen de PCM. Het instrumentenpaneel slaat echter de kilometerstand en de geldige sleutels op. Na een volledig stroomverlies moeten de PCM en het instrumentenpaneel deze belangrijke informatie uitwisselen; dit kan 10 minuten duren. Gedurende deze tijd dient de verbinding tussen beide stabiel te zijn. De PCM en het instrumentenpaneel zijn programmatisch gekoppeld; de PCM accepteerd niet een willekeurig instrumentencluster uit een ander auto. Wanneer er op het glas van het instrumentenpaneel word gedrukt, komt de kilometerstand terug en reageert het cluster via OBD2. Het cluster moet worden verwijderd; hij zit vast met vier schroeven. Twee ervan zijn verborgen achter het afdekraam. De verborgen schroeven waren al los en de bovenste middelste plastic lip is gebroken. Het cluster lijkt eerder te zijn verwijderd en gehaast teruggeplaatst. Geen goed teken.
Kan vele oorzaken hebben. Alle lichten, vooral de binnenverlichting en de kabelbomen kunnen deze fout veroorzaken. We hebben de juiste werking van alle lampen gecontroleerd. Het remlicht linksachter was kapot en vervangen. Er zijn geen aardfouten te meten met een ohmmeter. De rechter kentekenverlichting was kapot. Het lampje gaat echter wel branden. Volgens de Ford monteur kan deze foutcode afkomstig zijn van het instrumentenpaneel. Dit schijnt inderdaad het geval te zijn. Na het loskoppelen van het instrumentenpaneel en het uitvoeren van een nieuwe OBD2 diagnose, komt de dome light short to ground foutcode niet terug.
Aan het uiteinde van het contactslot zit een meerpolige meerstandenschakelaar. Deze schakelaar staat erom bekend problemen te veroorzaken. De schakelaar heeft schroevendraaier sporen en is duidelijk zowel verwijderd als geopend. Het laatste zonder succes. Je moet tegelijkertijd zes stijve plastic haken terugtrekken om de twee helften van de schakelaar open te trekken. De schakelaar was van binnen extreem vuil. We hebben de schakelaar schoongemaakt en de contacten getest. Op de lange termijn, vooral omdat het onderdeel nieuw kan worden besteld, moet het worden vervangen. Voorlopig is dit niet de oorzaak van ons probleem.
Het passieve antidiefstalsysteem PATS bestaat uit een RF spoel rond het contactslot, de PCM, het instrumentenpaneel, de startmotor en brandstofpomp onderbrekers. Met OBD2 diagnose kan een live uitlezing van het PATS subsysteem in de PCM worden uitgevoerd. Bij het loskoppelen en aansluiten van de connector van de RF spoel, wisselen de PATS parameters in de live uitlezing tussen sleutel gedetecteerd en geen sleutel gedetecteerd. Volledige diagnose kan niet worden gedaan omdat het PATS waarschuwingslampje in het cluster niet knippert of oplicht. Op dit moment is het onmogelijk om te zeggen wat sleutel gedetecteerd precies betekend; een willekeurige sleutel is gedetecteerd, of is de sleutel die bij de auto hoort herkend? Het is ook onmogelijk om te zeggen of de sleutel informatie naar alle benodigde onderdelen kan worden gestuurd zodat PATS goed kan werken. Het is een bekend problematisch systeem.
Het gereverse engineerde schema aan de linkerkant toont het volledige elektrische pad vereist om de startmotor te laten draaien. Er is een 350 A zekering in de aarde kabel van de accu. Deze zekering is om de kabels en de accu te beschermen tegen een kapotte startmotor en van starten in versnelling. Zekering F106 beschermd de startschakelaar en kabels; deze zekering is in orde. Relais R1 (ook bekend als K22) voorkomt dat het signaal van de startschakelaar bij de startmotor magneetschakelaar kan komen in opdracht van de PCM. Er komt een stabiele spanning aan bij dit relais, maar het relais klikt onregelmatig; mogelijk veroorzaakt door een probleem met de PCM of de verbindingsproblemen met het instrumentencluster.
Dit kan de accu zijn die niet in goede staat is, wat een een galvanische reactie veroorzaakt door sulfatering of verbogen platen. Het kan een slechte verbinding zijn als gevolg van corrosie, of een half doorgebrande 350 A accu naar aarde zekering. Het kan een losse vonkende verbinding zijn of een lekkende condensator. Al het bovenstaande moet worden nagekeken en aangepakt.
Door onderdeelnummers met elkaar te vergelijken, blijkt dit de afdekkap van de PCM in het motorcompartiment te zijn. Deze afdekkap houdt de PCM op zijn plaats en voorkomt dat waterschade door water en vochtige lucht in de PCM en de connector komt. De PCM ligt los in zijn compartiment, de moeren en afdekkap die de PCM op zijn plaats moeten drukken ontbreken. De connector behoort vastgeschroefd te zijn, maar lijkt scheef en te ver naar voren te steken. Iemand heeft duidelijk eerder aan deze auto gewerkt, waarschijnlijk vanwege hetzelfde probleem. Hij / zij heeft het probleem tijdelijk verholpen, het probleem verergerd of het echte onderliggende probleem over het hoofd gezien. Niemand weet het. Maar zijn / haar werk was niet af. Dit is een slecht teken. Op dit moment willen we de PCM en de connector niet aanraken, om geen nieuwe variabelen te introduceren. Allereerst willen we een stabiel functionerend instrumentenpaneel.
Kan door veel dingen worden veroorzaakt. Slechte injector, slechte motorolie, slechte diesel, slecht werkende EGR, timingproblemen et cetera. Tijdens een OBD2 uitlezing zijn er foutcodes voor een niet-functionele EGR, slechte timing en brandstof overcompensatie. Een van de slangen van het EGR systeem was los en had geen slangklem. Na het wisselen van de accu kan de auto niet zomaar worden gestart en mee gereden. Er moet een procedure worden gevolgd waarbij de motor bepaalde tijd stationair draait en daarna meer toeren draait om ervoor te zorgen dat de PCM de parameters correct insteld.
Kleine problemen, niet gerelateerd aan het startprobleem. Waarschijnlijk luiheid van de vorige eigenaar of garage die in het verleden aan deze auto heeft gewerkt. Officieel is de auto echter niet APK waardig zonder de accubeugel.
Volgende: Ford Transit – Cluster Reparatie