Nederlands, English
Doneer met PayPal, Beijk onze video's, Steun ons op Patreon
Aanmelden

Ford Transit – Diagnose

Geschreven door ASK-Solutions in Projecten

In het vorige Ford Transit artikel, bespraken we de achtergrond over hoe we dit project ‘verkregen’. Omdat dit project puur voor onszelf is in plaats van voor een klant, hebben we meer vrijheid en meer ruimte om diepgaand te praten over hoe we deze reparatie willen aanpakken. We hopen dat dit leerzaam is, en reparatie in het algemeen gemakkelijker, meer geaccepteerd en opener onderwezen en uitgevoerd kan worden.

Foto van diagnose apparatuurProbleem:

Startmotor draait niet, auto start niet

Algemene observatie:

Alle systemen zoals centrale vergrendeling, knipperlichten, ruitenwissers, groot licht, dimlicht, remlichten, interieurverlichting et cetera lijken prima te werken. Het radio display blijft leeg, maar het display van de geïnstalleerde Bluetooth ontvanger brandt. Onder het dashboard zit wat elektrische tape, een inline zekeringkast en een losse antennemodule.

In het handschoenenkastje aan de bestuurderszijde bevindt zich een plastic analoge radio achtig frontje. De accu bevindt zich onder de bestuurdersstoel. De accudeksel is met een mes weggesneden. De accu ontluchtingsslang is weggesneden. De accu beugel ontbreekt en van de positieve accupoolklem is een stuk afgebroken. Het instrumentenpaneel geeft af en toe de kilometerstand of streepjes weer en het cluster licht af en toe op als een kerstboom. De auto leek geen startproblemen te hebben bij het aanvakelijk moeten jumpstarten en na het installeren van een andere accu.

De auto ruikt een beetje naar frituurvet wanneer hij stationair draait en heeft een luidere dan normale stationaire dieselklop. Met deze nieuwe accu is het probleem van het instrumentenpaneel na een rit van 70 km niet meer zo nu en dan; nu is het bijna altijd aanwezig. Na deze rit draait de startmotor niet meer rond. Wanneer het contact naar de startpositie wordt gedraaid, klikken meerdere relais snel, maar niet de magneetschakelaar van de startmotor zelf. Vanuit de cabine is een elektrisch geluid te horen en een lichte chemische geur verspreidt zich door de cabine.

OBD2 uitlezing

Engine electronics
DTCDescription
P0404 Exhaust Gas Recirculation Control Circuit Range/Performance

NOTITIE - Loshangende luchtslangen opnieuw vastgezet. Gerepareerd.

P0149 Fuel Timing Error
P1564 Injection Pump Control Module Requesting Reduced Fueling
C1316 Brake Hydraulic Pressure Transducer Rear Right Wheel Circuit Failure
P3100 Unknown fault code
P0053 HO2S Heater Resistance (Bank 1, Sensor 1)
C1304 Cruise Control Command Switch Resistance Out of Range

NOTITIE - Fout van module: niet beschikbaar op auto model / jaar.

P0401 Exhaust Gas Recirculation Flow Insufficient Detected

NOTITIE - Loshangende luchtslangen opnieuw vastgezet. Gerepareerd.

C0915 Unknown fault code
C2453 Unknown fault code
P1631 PCM main relay Detected

NOTITIE - Relais getest, goed bevonden. Fout blijft.

P007F Charge air cooler temperature sensor bank 1/2 correlation
Brake (ABS (Antilock braking system) - Diagnose)
DTCDescription
No fault codes
Instrument (Instrument—HEC (Hybrid Electronic Cluster))
DTCDescription
U1262 SCP (J1850) Communication Bus Fault

NOTITIE - Instrumenten cluster heeft verbindingsproblemen, moet worden gerepareerd of zowel vervangen en opnieuw geprogrammeerd.

B1205 Electronic Instrument Cluster Switch-1 Assembly Circuit Failure
C13D2 Unknown fault code
C2292 Unknown fault code
P0500 Vehicle Speed Sensor A
Immobiliser (Immobiliser—PATS (Passive Anti-Theft System))
DTCDescription
No fault codes
Restraints (Airbag—RCM (Restraint systems control module))
DTCDescription
B1318 Low battery voltage

NOTITIE - Verbeterd na laden accu, maar capaciteit blijft laag. Gebroken accupoolklem, ontbrekende accu beugel.

Multifunction (Central Security Module—CSM (Central Security Module))
DTCDescription
B2550 Dome Lamp Output Circuit Short to Ground

NOTITIE - Lamp linksachter defect. Vervangen, niet opgelost. Probleem in kabelboom of module.

Stap voor stap analyse

Radio display blijft leeg

Dit kan een defecte zekering, een losse verbinding, een kapotte radio of een diefstalbeveiliging zijn.

Gecontroleerd: alle zekeringen en relais zijn functioneel getest en alles is in orde. Er is een bekend probleem met dit radiomodel met slechte voedingsprintplaten. Volgens de handleiding moet de radio blijven vragen om een code bij maken van het contact. Op dit moment kan het ons niet schelen of we een functionele radio hebben. Volgens de schema's zijn er geen belangrijke verbindingen van de radio naar enig deel van de auto dat het probleem kan veroorzaken. De radio lijkt geen kortsluiting te veroorzaken of een overmatige sluipverbruik te hebben. We zullen later naar de de radio kijken, maar niet op dit moment, zodat we geen nieuwe variabelen introduceren.

Foto van in onderdelen liggend instrumentenclusterInstrumentenpaneel

Er is een bekend probleem met slechte soldeerverbindingen. Deze clusters werden geproduceerd direct na het overschakelen op een loodvrij soldeerproces. Volgens bronnen bevindt het passieve antidiefstalsysteem (PATS) zich soms in het cluster, soms in de aandrijflijn besturingsmodule (PCM) en soms heeft het een eigen module. Volgens de schema's bevindt het PATS systeem zich als een subfunctie binnen de PCM. Het instrumentenpaneel slaat echter de kilometerstand en de geldige sleutels op. Na een volledig stroomverlies moeten de PCM en het instrumentenpaneel deze belangrijke informatie uitwisselen; dit kan 10 minuten duren. Gedurende deze tijd dient de verbinding tussen beide stabiel te zijn. De PCM en het instrumentenpaneel zijn programmatisch gekoppeld; de PCM accepteerd niet een willekeurig instrumentencluster uit een ander auto. Wanneer er op het glas van het instrumentenpaneel word gedrukt, komt de kilometerstand terug en reageert het cluster via OBD2. Het cluster moet worden verwijderd; hij zit vast met vier schroeven. Twee ervan zijn verborgen achter het afdekraam. De verborgen schroeven waren al los en de bovenste middelste plastic lip is gebroken. Het cluster lijkt eerder te zijn verwijderd en gehaast teruggeplaatst. Geen goed teken.

Dome light short to ground foutcode

Kan vele oorzaken hebben. Alle lichten, vooral de binnenverlichting en de kabelbomen kunnen deze fout veroorzaken. We hebben de juiste werking van alle lampen gecontroleerd. Het remlicht linksachter was kapot en vervangen. Er zijn geen aardfouten te meten met een ohmmeter. De rechter kentekenverlichting was kapot. Het lampje gaat echter wel branden. Volgens de Ford monteur kan deze foutcode afkomstig zijn van het instrumentenpaneel. Dit schijnt inderdaad het geval te zijn. Na het loskoppelen van het instrumentenpaneel en het uitvoeren van een nieuwe OBD2 diagnose, komt de dome light short to ground foutcode niet terug.

Contact schakelaar

Foto van start schakelaarAan het uiteinde van het contactslot zit een meerpolige meerstandenschakelaar. Deze schakelaar staat erom bekend problemen te veroorzaken. De schakelaar heeft schroevendraaier sporen en is duidelijk zowel verwijderd als geopend. Het laatste zonder succes. Je moet tegelijkertijd zes stijve plastic haken terugtrekken om de twee helften van de schakelaar open te trekken. De schakelaar was van binnen extreem vuil. We hebben de schakelaar schoongemaakt en de contacten getest. Op de lange termijn, vooral omdat het onderdeel nieuw kan worden besteld, moet het worden vervangen. Voorlopig is dit niet de oorzaak van ons probleem.

Klikken

De auto ziet tenminste dat het contact wordt gemaakt. De gloeipluggen worden geactiveerd. Dit kan een probleem zijn met de startonderbreker, startmotor, de magneetschakelaar van de startmotor of slechte verbindingen. Het kan worden veroorzaakt door PATS; dat de PCM geen stroom geeft aan de startmotor en brandstofpomp om diefstal te voorkomen. Het kan een zwakke verbinding of zwakke aarde zijn. Of toch veroorzaakt door de accu. De vervangende accu ziet er niet nieuw uit. Het kan een verminderde capaciteit en / of verhoogde interne weerstand hebben als gevolg van stratificatie of sulfatering.

Schema van start circuitImmobiliser (PATS)

Het passieve antidiefstalsysteem PATS bestaat uit een RF spoel rond het contactslot, de PCM, het instrumentenpaneel, de startmotor en brandstofpomp onderbrekers. Met OBD2 diagnose kan een live uitlezing van het PATS subsysteem in de PCM worden uitgevoerd. Bij het loskoppelen en aansluiten van de connector van de RF spoel, wisselen de PATS parameters in de live uitlezing tussen sleutel gedetecteerd en geen sleutel gedetecteerd. Volledige diagnose kan niet worden gedaan omdat het PATS waarschuwingslampje in het cluster niet knippert of oplicht. Op dit moment is het onmogelijk om te zeggen wat sleutel gedetecteerd precies betekend; een willekeurige sleutel is gedetecteerd, of is de sleutel die bij de auto hoort herkend? Het is ook onmogelijk om te zeggen of de sleutel informatie naar alle benodigde onderdelen kan worden gestuurd zodat PATS goed kan werken. Het is een bekend problematisch systeem.

Het gereverse engineerde schema aan de linkerkant toont het volledige elektrische pad vereist om de startmotor te laten draaien. Er is een 350 A zekering in de aarde kabel van de accu. Deze zekering is om de kabels en de accu te beschermen tegen een kapotte startmotor en van starten in versnelling. Zekering F106 beschermd de startschakelaar en kabels; deze zekering is in orde. Relais R1 (ook bekend als K22) voorkomt dat het signaal van de startschakelaar bij de startmotor magneetschakelaar kan komen in opdracht van de PCM. Er komt een stabiele spanning aan bij dit relais, maar het relais klikt onregelmatig; mogelijk veroorzaakt door een probleem met de PCM of de verbindingsproblemen met het instrumentencluster.

Elektrisch geluid en chemische geur

Dit kan de accu zijn die niet in goede staat is, wat een een galvanische reactie veroorzaakt door sulfatering of verbogen platen. Het kan een slechte verbinding zijn als gevolg van corrosie, of een half doorgebrande 350 A accu naar aarde zekering. Het kan een losse vonkende verbinding zijn of een lekkende condensator. Al het bovenstaande moet worden nagekeken en aangepakt.

Analoge radio achtig frontje

Foto van PCM module afdekkapDoor onderdeelnummers met elkaar te vergelijken, blijkt dit de afdekkap van de PCM in het motorcompartiment te zijn. Deze afdekkap houdt de PCM op zijn plaats en voorkomt dat waterschade door water en vochtige lucht in de PCM en de connector komt. De PCM ligt los in zijn compartiment, de moeren en afdekkap die de PCM op zijn plaats moeten drukken ontbreken. De connector behoort vastgeschroefd te zijn, maar lijkt scheef en te ver naar voren te steken. Iemand heeft duidelijk eerder aan deze auto gewerkt, waarschijnlijk vanwege hetzelfde probleem. Hij / zij heeft het probleem tijdelijk verholpen, het probleem verergerd of het echte onderliggende probleem over het hoofd gezien. Niemand weet het. Maar zijn / haar werk was niet af. Dit is een slecht teken. Op dit moment willen we de PCM en de connector niet aanraken, om geen nieuwe variabelen te introduceren. Allereerst willen we een stabiel functionerend instrumentenpaneel.

Frituurlucht

Kan door veel dingen worden veroorzaakt. Slechte injector, slechte motorolie, slechte diesel, slecht werkende EGR, timingproblemen et cetera. Tijdens een OBD2 uitlezing zijn er foutcodes voor een niet-functionele EGR, slechte timing en brandstof overcompensatie. Een van de slangen van het EGR systeem was los en had geen slangklem. Na het wisselen van de accu kan de auto niet zomaar worden gestart en mee gereden. Er moet een procedure worden gevolgd waarbij de motor bepaalde tijd stationair draait en daarna meer toeren draait om ervoor te zorgen dat de PCM de parameters correct insteld.

Ontbrekende accubeugel en weggesneden deksel

Kleine problemen, niet gerelateerd aan het startprobleem. Waarschijnlijk luiheid van de vorige eigenaar of garage die in het verleden aan deze auto heeft gewerkt. Officieel is de auto echter niet APK waardig zonder de accubeugel.

Geprioriteerde lijst met dingen om aan te pakken

  • Reparatie en testen instrumentenpaneel. Dit is het meest voor de hand liggende om als eerste naar te kijken. Omdat dit slechts een kleine reparatie betreft, is de start schakelaar al gerepareerd, en was in ons geval niet de oorzak van het startprobleem. Het instrumentenpaneel is de volgende voor de hand liggende oorzaak van een startonderbreking probleem. Een niet functionerend cluster maaklt het erg moeilijk, zo niet onmogelijk om een correcte diagnose te stellen.
  • Cluster terugplaatsen en OBD diagnose opnieuw uitvoeren.
  • Controleren, herstellen en vervangen van de positieve aansluiting van de accu en de aardpunten. Volgen van de kabelboom van de accu naar de startmotor, de dynamo en beide zekeringenkasten.
  • Testen en vervangen van de accu. Installeren van een nieuwe, tweedehands of zelfgemaakte accu beugel. Vervangen van de accu ontluchtingsslang en indien mogelijk vervangen van het batterijdeksel.
  • Verwijderen van de PCM, controleren van contacten van zowel PCM als kabelboomzijde. Terugplaatsen van de PCM op de juiste manier.
  • Testen van de startmotor magneetschakelaar, koolborstels en lagers en vervangen indien nodig.
  • Doorlopen van de initiële motorafstelprocedure van de PCM. Injectoren reinigen, brandstofdruk controleren, distributieriemspanner en distributieriem controleren.
  • Uitbouwen van de Radio, radio repareren of vervangen.
  • Vervangen van de startschakelaar
  • Verwijderen oud tectyl, wegslijpen van de meest verroeste panelen, inlassen vervangende panelen, uitdeuken, opnieuw schilderen van de auto, opnieuw tectyleren, vervangen van het ontbrekende logo en installeren nieuwe kentekenplaathouders.

Volgende: Ford Transit – Cluster Reparatie

ASK-Solutions voldoet aan het ISO 9001:2008 kwaliteitswaarborg