English, Nederlands
Aanmelden

Veel gestelde vragen

Reparatiedienst

Waarom is ASK-Solutions met reparatie begonnen?

ASK-Solutuions liep zelf aan tegen kapot gaande apparatuur welke we nergens konden laten repareren, en waarvoor we zelfs geen vervanging konden kopen anders dan tweedehands en mogelijk reeds kapot of binnenkort kapot. Iedereen bij ASK-Solutions heeft een achtergrond om het leuk te vinden om niet alleen voor, maar ook achter een computer te werken. Of heeft naast computers, een hobby of interesse in elektronica, solderen of metaal- en houtbewerking. Het was een logische stap om ook voor anderen reparaties uit te voeren.

Waarom repareert ASK-Solutions niet enkel electronische apparaten?

Eigenlijk doen we dit ook enkel. Echter van elektronische apparaten gaan ook behuizingen of knoppen wel eens kapot. Sommige apparaten hebben motoren en randdraaiende assen welke slijten.

Wat is de onze strijd voor Right to Repair?

Vroeger, als je een apparaat kocht, kreeg je er een schema bij hoe het werkte. Zelfs bij je computer kreeg je een handleiding waarin uitgelegd werd hoe de computer werkte, met schema's van de verschillende printplaaten. Sommige apparaten werden zelf geleverd met een sporenplan of boardview. Bij wijze van spreken kon je zo het apparaat namaken. Waarom zaten deze er bij? Om het apparaat te kunnen repareren, aan te passen en te verbeteren.

In de jaren 90 is dit gaan veranderen. Er kwam steeds meer nadruk op copyright, patent en intelectueel eigendom. Zo kwam in 1996 de eerste wetgeving in het kader van de DMCA op vraag vanuit de media en entertainment industrie. Fabrikanten stopten met het meeleveren van schema's en begonnen met praktijken zoals het wegpoetsen van onderdeelnummers in apparaten. Schema's en onderdelen waren nog wel ter beschikking, maar enkel op verzoek en lang niet aan iedereen.

Dit is inmiddels zo ver doorgeslagen dat deze schema's ook niet meer op verzoek verkrijgbaar zijn en fabrikanten hun handelspartners en toeleveranciers verbieden om onderdelen aan anderen te verkopen. Steeds meer maatregelen werden door fabrikanten bedacht om mensen en reparatie bedrijven te betrappen op toch stiekem openen. Dit onder de noemers dan vervalt de garantie. Dit staat haaks op de rechten die de consument heeft. Wetgeving stelt duidelijk dat garantie pas vervalt als de fabrikant kan aantonen, met bewijzen, dat het apparaat defect is door het te openen of anderzijds verkeerd handelen.

Fabrikanten hebben ook gemerkt dat het in hun belang is om apparaten niet gerepareerd te hebben, maar zo snel als mogelijk te vervangen door een nieuw gekocht apparaat. Als het aan fabrikanten ligt, kan geen enkel apparaat, machine of voertuig zonder de fabrikant gerepareerd worden. Dit schaad het milieu, de kooppkracht van de consument, de economie, de wereld voedselvoorraad en de wereldveiligheid.

Apparaten, machines en voertuigen moeten weer door de eigenaar of onafhankelijke reparatiebedrijven onderhouden en gerepareerd kunnen worden. Zonder dat het nodig is oude apparaten te kanibaliseren op zoek naar reserve onderdelen die nog werken. Dit zodat het milieu gespaard word, er minder grondstoffen versplild worden, de economie versterkt wordt, boeren hun land kunnen bewerken zonder weken tot maanden uitval van landbouwmachines en het leger, welke weken tot maanden moet wachten op reparatie van materieel.

LinkedIn, Facebook, Volg ons op Twitter, Volg ons op Instagram, Beijk onze video's, Steun ons op Patreon
ASK-Solutions voldoet aan het ISO 9001:2008 kwaliteitswaarborg