Vanavond tegen half twaalf is een groot deel van Haarlem en enkele omliggende dorpen getroffen door een verstoring in het elektriciteitsnetwerk. Ook het datacenter van ASK-Solutions bevind zich in het getroffen gebied. Ondanks dat onze servers nu werken op de noodstroomvoorziening, zijn enkele van onze diensten en diverse websites en email niet of slecht bereikbaar. Twee van onze internet verbindingen zijn verbroken en kunnen geen connectie meer maken. Ook merken we verstoringen op van onder andere de 4G en 5G netwerken.
Wij houden de situatie in de gaten, vooralsnog geeft Liander, de beheerder van het elektriciteitsnetwerk, aan de storing rond 02:30 op te lossen.
De toelevering van elektriciteit in de regio lijkt weer herstelt te zijn. Echter twee van onze internetverbindingen, een VDSL2 lijn en onze glasvezel verbinding komen vooralsnog niet online. De fysieke verbinding lijkt hersteld maar data transport blijkt vooralsnog niet mogelijk. In de logs zien wij dat de PPPOE authenticatie op VDSL lijn niet lukt. Op de glasvezellijn krijgen we zowel geen IPv4 als geen IPv6 adressen toegewezen.
Onze glasvezel internet verbinding is zojuist online gekomen. Wij zijn druk bezich om al onze systemen en diensten te testen.
De VDSL internetverbinding kan de PPPOE verbinding weer opzetten; het authenticeren lukt weer. Wij danken de monteurs van Liander, XS4ALL en Freedom internet voor hun inspanning om de levering van elektriciteit en internet te herstellen.