Nederlands, English
Doneer met PayPal, Beijk onze video's, Steun ons op Patreon
Aanmelden

Recht op reparatie; race tractoren

Geschreven door Laura in discussie

Right to RepairVolg onze strijd voor Right to Repair

Race TractorIn een recente hoorzitting over het recht op reparatie in de staat Maine, welke werd bijgewoond en vastgelegd door Louis Rossmann van de Rossmann Repair Group, zei iemand van de oppositie tegen de senatoren dat de boeren in die staat hun eigen landbouwapparatuur niet zouden mogen repareren, of laten repareren door onafhankelijke reparatiebedrijven voor landbouwmachines. Hun redenering aan de commissie was dat als boeren hun eigen apparatuur konden repareren, zoals ze in het verleden konden, ze hun tractoren zouden aanpassen om er meer kracht en snelheid uit te halen. En daarmee in strijd met de emissierichtlijnen van de overheid. Louis reageerde dat boeren hun tractoren niet zouden tunen, zodat de maisman met de avocadoman kon racen om een weddenschap te winnen. Naar mijn eigen ervaring en de reacties op de video van Louis over de hoorzitting, had Louis daarin helaas ongelijk. Boeren tunen hun apparatuur wèl. Dit geeft de oppositie van recht op reparatie echter geen geldige reden. Laat het me uitleggen.

Mijn ervaring

Allereerst mijn ervaring met landbouwmachines. Toen ik op school zat, zat er in mijn klas een jongen die elke dag veel heen en weer reisde naar school. Hij woonde in Lisse of Hillegom. Dit zijn allebei naburige dorpen midden in de Nederlandse bloemenstreek. De jongen was ongeveer 14 jaar oud en praatte regelmatig trots met zijn klasgenoten dat hij rondreed op landbouwmachines op de bloemenkwekerij van zijn ouders. Hij kreeg net zijn tractor rijbewijs. In ons land (op dat moment) mocht je pas op 18-jarige leeftijd autorijles volgen. Dit was echter niet het geval met landbouwmachines, aangezien deze niet op alle wegen mogen rijden en een maximumsnelheid hebben. Heel vaak, ook tegenwoordig, als je op het platteland rijdt, zitten auto's vast achter een tractor die langzaam naar het volgende veld rijdt.

Zwarte sporen

Echter sinds vrij recent, door privatisering van gemeentelijke wegenbouw en groenvoorziening, word er in de steden steeds vaker gebruik gemaakt van tractoren in plaats van dumptrucks en bestelwagens met enkele cabine of 4×4's die een aanhanger trekken. Deze tractoren zijn meer dan eens getuned, hoewel ze er hetzelfde uitzien als die van gewone boeren. Ze rijden net zo snel, zo niet sneller dan het reguliere autoverkeer. Een tijdje terug zat ik in een auto met zo'n tractor in de baan naast ons. Hij stond op de baan om de A9 op te gaan. De tractor trok een grote meerassige tank en stond als eerste in de rij. De lichten gingen op groen en de tractor sprong op en reed weg en liet alle auto's achter. Hoewel hij zo groot was, meer dan twee keer zo hoog en 6 keer zo lang als een flinke auto, steeg hij op als een raket. Hij accelereerde van iets als 0 naar 80 km/uur in 5 seconden, letterlijk de zwarte sporen achterlatend. Ze doen dit niet om tegen elkaar te racen, maar om meer ingehuurde klussen in dezelfde tijd te klaren.

Sport of hobby

De recht op reparatie oppositie hebben echter nog steeds geen valide punt. Boeren moeten hun apparatuur kunnen tunen. Of het nu is om meer gedaan te krijgen op een dag, of om deel te nemen aan een tractor pull evenement. Dat is net zo geldig als mensen die een auto chiptunen voor betere prestaties of ombouwen om deel te nemen aan een sport of hobby. Overheidsregels mogen echter niet worden overtreden. Als je je auto aanpast om deel te nemen aan formule 3 of dragracen, mag je met die auto niet op de openbare weg rijden om hem bijvoorbeeld als dagelijkse auto gebruiken. Dit zou en moet worden gehandhaafd door de overheid, niet door de fabrikanten!

Wat de boeren willen, is goed werkende, geoptimaliseerde apparatuur welke snel gerepareerd kunnen worden zonder duur transport terug naar de fabrikant, of dagen of weken te wachten.

ASK-Solutions voldoet aan het ISO 9001:2008 kwaliteitswaarborg