Nederlands, English
Doneer met PayPal, Beijk onze video's, Steun ons op Patreon
Aanmelden

Nieuw BlueAir SmokeStop filter maakt mijn leven zuur

Geschreven door Laura in discussie

Ik loop momenteel weken achter op minder essentiële werkgerelateerde zaken en dingen in mijn privéleven. Dit is voornamelijk veroorzaakt door bovengemiddelde gezondheidsproblemen, de nieuwe website en de hele Ford beproeving. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat het weken duurt om dit soort berichten te maken, vanwege prioriteiten en een gebrek aan energie.

BlueAir SmokeStop filter set met doos. Barcode: F-500S-E-18-002385Bij ASK-Solutions word alle lucht gefilterd. We zitten in een van de oudere gebieden, een paar minuten lopen van Haarlem centraal station. We zitten midden in een wijk met woningen, winkels, werkplaatsen en industrie. Het is maar een paar minuten rijden naar de twee grote snelwegen.

Vanwege mijn beperking leef ik al bijna mijn hele leven met lucht filtratie. Omdat ik constant ziek was hebben mijn ouders een Mountain Breeze lucht filter gekocht met actieve koolstof filter aan drie kanten. Ik zorg niet alleen voor mijn eigen gezondheid, maar ook voor de gezondheid van anderen. Om eerlijk te zijn, geef ik minder om mezelf dan om anderen; een persoonlijkheidsfout waaraan wordt gewerkt.

Na jaren van goede service van meerdere generaties Mountain Breeze units, was het tijd om vooruit te kijken. Vervangingsfilters voor de oudere units werden moeilijk te verkrijgen en daarbovenop brandde de motor van een van de units uit. Na het zien van een video van Fran en het doen van wat onderzoek, heb ik besloten om drie BlueAir Classics 505 te bestellen. Helaas zonder SmokeStop filters; die waren uitverkocht, en mijn leverancier vertelde dat het een paar maanden kon duren voordat ze weer op voorraad zouden zijn. Gelukkig had Amazon.de een aantal originele filter sets op voorraad, niet de imitatie filters verkocht op eBay.

Ongeveer een paar weken geleden begon ik een zure geur te merken waardoor ik geïrriteerde luchtwegen kreeg, maar ik wist niet dat dit kan worden veroorzaakt door de SmokeStop filters. Uit ervaring wist ik dat koolstoffilters niet alle geuren verwijderen, dus begon ik alle kamers grondig te reinigen. Wederom was het een video van Fran die mij in de goede richting wees. Ze merkte een zure geur, slechts een paar weken na het kopen van een BlueAir luchtfilter uitgerust met een SmokeStop filter.

Ik wisselde filters tussen kamers en luchtreinigers. De geur was absoluut afkomstig van één van de filters. De twee andere filters hadden ook een zure geur, maar niet zo sterk. Ik nam contact op met Amazon.de, hun boden me onmiddellijk restitutie aan, maar waren niet in staat om vervangende filters aan te bieden.

Ik heb ook contact opgenomen met BlueAir, hopende dat ze wisten wat het probleem was; vooral vanwege alle voorraad problemen. Ik heb duidelijk uitgelegd wat het probleem was en dat de filters vrijwel nieuw waren. Hun reactie: "De lucht in een kamer is een complex mengsel. Luchtreiniger filters kunnen geuren veroorzaken na verloop van tijd, vooral wanneer ze ouder worden en moeten worden vervangen. Sommige mensen zijn erg gevoelig in het opmerken van die geuren. U kunt rechtstreeks bij ons nieuwe filters kopen".

Het spijt me, maar dat schept geen vertrouwen. U kunt op zijn minst met ons samenwerken om te controleren of de op Amazon.de gekochte filters inderdaad origineel zijn door te vragen of ik een foto van de filters en de doos heb of deze op te sturen. Ze hadden vervanging onder garantie kunnen aanbieden of een teken hebben getoond zich zorgen te maken om onze gezondheid in plaats van hun verkoop.

Ik zal ze waarschijnlijk terugsturen naar Amazon.de en restitutie vragen. Deze filters zijn de moeite niet waard; ze zijn redelijk duur. het is in feite onuitvoerbaar als je ze bijna iedere maand moet vervangen.

UPDATE 7 juli 2020

Fran heeft een nieuwe video over het BlueAir filter probleem.

UPDATE 18 juli 2020

Fran heeft een nieuwe video gemaakt over het luchtfilter probleem. BlueAir heeft haar BlueAir Classic filters teruggenomen. Fran heeft nu nieuwe filters van Austin. Deze filters zijn geclassificeerd als industriële laboratoriumfilters in plaats van persoonlijke filters voor thuisgebruik.

In haar video stelt Fran dat de problemen met de BlueAir filters kunnen komen door het feit dat ze ze niet 'thuis' gebruikt, maar in haar lab. Ik ben het daar niet mee eens, ik heb een leven lang ervaring met luchtfiltratie, zowel thuis, op kantoor als in ‘echte’ industriële en laboratorium omgevingen. Ik heb het woord "echte" tussen aanhalingstekens geplaatst omdat ik over ervaring spreek; industrieel zoals op een vloer met 5 tot 30 personen, gevuld met hout- en / of metaalbewerkingsmachines, hydraulica, pneumatiek, transportbanden, lasrobots, CNC machines en hydraulische persen. En ik bedoel laboratorium zoals in een chemisch of hoogenergielaboratorium uitgerust met zuurkasten, vacuümkamers, autoclavenen scanning tunneling microscopen waar een paar mensen werken met sterk rokende zuren, basen en / of radioactieve materialen.

In deze omgevingen heb je compleet andere multistage filters nodig, vaak met een gedeelte van het filter buiten het gebouw. Fran's lab lijkt op ons eigen kantoor. Het solderen, hout- en metaalbewerken gebeurd bij ons in een ander gebouw. We gebruiken daar dan ook compleet andere luchtfiltratie. Het is zelfs zo dat het BlueAir filter welke het zuurst rook zich in een gedeelte bevond waar amper mensen kwamen. Het minder stinkende SmokeStop filter was in het kantoor met enkele bureaus en maximaal drie mensen die daar tegelijkertijd kantoorwerk doen. We hebben een enkele 3D printer in het kantoor gehad terwijl het BlueAir SmokeStop filter aanwezig was. Hij heeft in die tijd maar enkele uren geprint met een zeer goede kwaliteit PLA.

Ik heb ook jarenlange ervaring in vergelijkbare opstellingen met Mountain Breeze koolstoffilters, nobrand koolstoffilters en zelfgemaakte aangepaste filters die in de oudere Mountain Breeze units passen. Inclusief ervaring met uren solderen naast een van die filters. Ik heb in mijn leven drie slechte ervaringen gehad met koolstoffilters:

  1. Het filter naast een open raam hebben in het midden van een onweersbui. Zowel het filter als de unit waren doorweekt en moesten allebei worden vervangen. Zoiets overkomt iedereen op een bepaald moment in hun leven.
  2. Te lang een vervangend filter op voorraad hebben, dat gedeeltelijk was uiteengevallen en fijne zwarte deeltjes door de kamer blaast. Teveel gekocht nadat ik geen nieuwe filters kon vinden.
  3. Het spuiten van een kast in de houtwerkplaats, vergetend het JET® AFS-1000 luchtfiltratiesysteem uit te zetten, welke is uitgerust met een koolstoffilterset. De les is snel geleerd wanneer je merkt dat de toonhoogte van het luchtfilter omhoog gaat en je een andere kleur voorkant van het apparaat ziet.

In de tussentijd heeft zowel BlueAir als de officiële distributeur in ons land geen contact met ons opgenomen. Ik heb verder helemaal niets van BlueAir gehoord. Ik ga opnieuw rondvragen en neem ook rechtstreeks contact op met de distributeur. Ik heb de zure filters nog steeds niet teruggestuurd. Ik heb ze in een lege kamer met ventilatie in direct zonlicht geplaatst. Ik ben benieuwd wat er gebeurd, omdat sommige mensen hebben gesuggereerd dat dit kan helpen. Ik wil ook experimenteren met een van onze UV-C lampen en kijken wat er gebeurt.

ASK-Solutions voldoet aan het ISO 9001:2008 kwaliteitswaarborg