English, Nederlands
Aanmelden

Apple kondigt Self Service Repair programma aan

Geschreven op 19 november door ASK-Solutions in nieuws

Right to RepairVolg onze strijd voor Right to Repair

Apple Self Service Repair program

Woensdag 17 november kondigde Apple het Apple Self Service Repair programma aan. Hoewel we elk reparatie initiatief van een fabrikant verwelkomen, blijven we sceptisch.

Bij ASK-Solutions hebben we weinig reparatieklussen betreffende Apple producten. De meeste van onze klanten komen bij ons met reparaties aan desktop pc's en meer gespecialiseerde apparatuur. Sommige van onze klanten gebruiken Apple producten, maar komen niet naar ons of andere derden als er iets kapot gaat. De meeste van onze klanten beschouwen Apple producten als onherstelbaar en vervangbaar. Het laatste niet omdat Apple producten goedkoop zijn. Maar bij het nemen van de beslissing om een nieuw Apple apparaat aan te schaffen, hebben ze al het idee dat het op relatief korte termijn moet worden vervangen, omdat het versleten en verouderd zal zijn.

Het inkopen van onderdelen en gereedschappen is geen specifiek Apple probleem, maar een probleem dat zich in bijna alle sectoren voordoet. Wij lopen tegen soortgelijke problemen aan. Met het aangekondigde programma van Apple vermoeden we soortgelijke problemen als we hebben gezien bij andere initiatieven om tools en onderdelen door fabrikanten te leveren. We zien deze problemen zowel bij lang bestaande onderdelenprogramma's als bij nieuwere programma's. We zien dat de prijzen van onderdelen worden verhoogd tot een niveau waarop het niet economisch is om een reparatie uit te voeren. We zien onderdelen die (zeer vaak) niet op voorraad zijn of weken tot maanden nodig hebben om geleverd te worden. We zien dat het benodigde gereedschap om het onderdeel te installeren extreem duur is, of pas beschikbaar wordt gesteld na ondertekening van een contract. Deze contracten omvatten een geheimhoudingsverklaring en vaak minimale inkoopvolumes van onderdelen. Je kan alleen aan deze eisen voldoen wanneer je jezelf uitsluitend bezig gaat houden met reparaties voor hun merk. Met andere woorden: je bent verplicht om hun merk dealer te worden.

Het programma van Apple laat meteen alarmbellen rinkelen. Zelfs de naam Self Service Repair roept vragen op. We vermoeden dat dit programma het volgende inhoudt:

  • Geen toegang tot onderdelen, maar alleen complete assemblages.
  • Vereiste om te bewijzen dat je de oorspronkelijke eigenaar van het apparaat bent voordat je iets kunt kopen.
  • Extreem lange levertijden.
  • Onderdelen tegen zeer hoge kosten, waardoor je twee keer nadenkt voordat je het risico aangaat.
  • Uitsluiting van reparatiewerkplaatsen, elektronicaprofessionals en mensen die geïnteresseerd zijn in het leren van deze vaardigheden.
  • Beschikbaarheid van alleen zeer generieke dingen in plaats van echte onderdelen en tools zoals chips, schema's en koppelings-, programmeer- en diagnosetools.

We willen graag door Apple in het ongelijk worden gesteld.

LinkedIn, Facebook, Volg ons op Twitter, Volg ons op Instagram, Beijk onze video's, Steun ons op Patreon
ASK-Solutions voldoet aan het ISO 9001:2008 kwaliteitswaarborg