English, Nederlands
Aanmelden

Arbeiderstekort

Geschreven op 2 augustus door ASK-Solutions in discussie

Hulp gezocht!In 2020, toen COVID19 zich wereldwijd begon te verspreiden, werden veel werknemers en ondernemers gedwongen om te stoppen met werken en in persoonlijk isolement thuis te blijven. Veel bedrijven en overheidsinstanties hebben aanpassingen doorgevoerd zodat hun personeel vanaf thuis kon werken. Nu, meer dan een jaar later, is de situatie veranderd. De meeste maatregelen van de overheid zijn opgeheven of versoepeld. We hebben een vaccin en het oorspronkelijke COVID19 lijkt onder controle. De nieuwe Delta variant raast echter over de wereld en veroorzaakt wereldwijd vele doden. Gelukkig zijn heel veel mensen in de ontwikkelde wereld gevaccineerd, wat de overlevingskansen op deze variant enorm vergroten. Mensen zijn echter nog steeds besmet en verspreiden het virus, met het risico nieuwe mutaties te veroorzaken. De meeste mutaties zijn ongevaarlijk, maar hoe meer besmettingen, hoe groter de kans op een nieuwe variant die imuun is tegen het vaccin.

Het nieuwe probleem

Veel bedrijven zijn al weer opgestart, of ervaren momenteel moeite om terug te keren naar de normale bedrijfsvoering. Hun grootste strijd lijkt het vinden van arbeiders! We zien dit bij onze klanten, in het openbaar vervoer, postdiensten, affiches bij winkels en restaurants, advertenties, et cetera. Het is een complex probleem met meerdere oorzaken:

  • Meer vraag naar bepaalde banen.
  • Mensen die banen weigeren vanwege slechte arbeidsomstandigheden of loon.
  • Mensen die hun prioriteiten en behoeften in het leven heroverwegen.
  • Mensen hebben zich aangepast aan een levensstijl met een lager inkomen.
  • Mensen die hun baan zijn kwijtgeraakt, maar niet terugkeren omdat ze nog recht hebben op een uitkering.
  • Mensen die voor zichzelf een onderneming zijn begonnen.
  • Mensen die eerder met pensioen zijn gegaan dan gepland.

Neem bijvoorbeeld N., die met zijn vrouw en 4 medewerkers een fastfoodrestaurant heeft. Door de pandemie floreert zijn bedrijf. Aan het begin van de pandemie, transformeerde hij zijn bedrijfsmodel. Hij sloot het deel van zijn restaurant waar hij maaltijden serveerde, en nam bij de balie geen afhaalbestellingen meer aan. In plaats daarvan startte hij een online bestelsysteem met afhalen. Mensen vinden het fijner om online te bestellen en een diner af te halen. Zo hoeven ze minder vaak naar de supermarkt, wat sinds de pandemie een stressvolle trip is geworden. Mondkapjes, handen en winkelwagen schoonmaken, maar één persoon toegestaan, winkelwagentje verplicht, buiten wachten in de rij, verkorte openingstijden, kinderen zonder toezicht thuis omdat school en kinderdagverblijf gesloten zijn, et cetera. N., zijn vrouw en personeel hebben hard doorgewerkt en zijn nu uitgeput. Ze kunnen geen extra personeel vinden, hoewel hun beloning en voorwaarden prima zijn. Zo hebben ze zelfs door de jaren heen meerdere onderscheidingen mogen ontvangen voor het beste fastfoodrestaurant, de beste service en het gezondste eten. Om hun gezondheid te beschermen kunnen ze niet langer 7 dagen per week open zijn. Ze hebben hun werkschema gewijzigd en zijn nu op maandag gesloten.

We zien dit in veel branches. Soms omdat een werkgever best een slechte werkgever is, zoals bij de post en sommige pakketbedrijven. Maar niet altijd. We zien meer mensen luieren en ontspannen dan voor de pandemie. Soms lijkt het alsof niemand meer wil werken. De realiteit is dat sommige mensen inderdaad weinig motivatie hebben om weer aan het werk te gaan. Of het aantal uren wat ze bereid zijn te werken, tot een minimum hebben beperkt, net genoeg om de huur en het eten te betalen. Terwijl anderen wel willen werken, maar geen baan kunnen vinden waar ze als mens worden behandelt of die bij hun capaciteiten past.

LinkedIn, Facebook, Volg ons op Twitter, Volg ons op Instagram, Beijk onze video's, Steun ons op Patreon
ASK-Solutions voldoet aan het ISO 9001:2008 kwaliteitswaarborg